I supervision får medarbejderne i fællesskab mulighed for at skabe afstand til deres praksis og reflektere over deres erfaringer. Supervision hjælper os med at opdage vores blinde pletter, styrke begrundelsen for vores handlinger og giver os redskaber til at arbejde refleksivt i vores daglige arbejde.
Det er afgørende, at vi styrker og opretholder vores faglige dømmekraft. Vi skal hele tiden være i stand til at vurdere, hvad der er den rigtige handling i den enkelte situation og efterfølgende evaluere vores arbejdsresultater. Dette kræver refleksion og sparring med kolleger for at sikre udvikling af vores praksis og drage læring af vores faglige hverdag.
Det er en ledelsesmæssig opgave at sikre, at den daglige praksis er velbegrundet og at den faglige dømmekraft styrkes og vedligeholdes. Det kan være svært at sikre denne kvalitet, når medarbejderness opgave oftest løses i møder, hvor ledelsen har vanskeligt ved at observere arbejdet. Det er også vanskeligt at udstikke konkrete retningslinjer der sikre kvalitet i arbejdet, da det sociale arbejde udføres ved at trække på et arsenal af teoretisk og praktisk viden, og samtidig skal kunne aflæse den unikke situation.
Supervision skaber fællesskab og fællesforståelser. Supervision giver et fælles sprog og en adgang til at tale om det svære. Supervision kan skabe samhørighed og mulighed for at være fagligt sårbare.
I Aaberg Supervision arbejder jeg ud fra en mulititeoretisk tilgang, hvor jeg inddrager teorier bredt, og aktivt benytter mig af mange involverende processer igennem supervisionen.
Min uddannelse til supervisor har trænet mig i systemiske, narrative og kognitive tilgange og metoder. Denne baggrund giver mig en bredde i min supervisionspraksis, som jeg trækker på i hver enkelt session
Det skal være let at tale om det svære.
Som supervisor arbejder jeg omsorgsfuldt, og jeg har altid en intention om at deltagerne oplever at have lært noget nyt om deres egen eller kollegers praksis. Når deltagerne efterfølgende møder hverdagen har de nye handlemuligheder med sig som de kan benytte i deres daglige arbejde.
Jeg har udviklet en række metoder, som har til hensigt, at understøtte aktive og kreative reflekterende processer. Disse metoder benytter jeg i supervisionen, for at sikre mig at gruppen involveres aktivt igennem hele supervisions sessionen.
På denne måde får både den eller de personer der har temaer eller sager på, noget ud af supervisionen, men det gør resten af gruppen også.